سایر مقالات آنیک

نقش هویت بصری در برندینگ

صفحه اصلی | بلاگ | نقش هویت بصری در برندینگ
هویت بصری

هویت بصری هر برند یک داستانی برای گفتن دارد. شکلگیری آن، خلاقیتش ، مدیریت و فعالیت هاش؛ همه بنا به دلیلی ایجاد شده‌اند. برای گفتن این داستان‌ها و برای اینکه بقیه آن را بشناسند، اول از همه برند به توسعه هویت خودش نیاز دارد. توسعه هویت بصری به داستان برند عمق می‌بخشد و به افراد چیزی می‌دهد که برند را با آن به خاطر بسپارند. همه آن چیزی که مشتری در نگاه اول می‌بیند بیانگر هویت برند و شرکت است. در این مقاله ما قصد داریم ارزش و اهمیت هویت بصری و اینکه چرا برای برند ضروری است را بررسی کنیم.

هویت بصری دقیقا چیست؟

به طور کلی، یک شرکت باید هویت خود را بر اساس طراحی منحصر به فرد و گرافیکی مشخص تعریف کند. همه این اجزا هویت بصری را تشکیل می دهند که شامل نام برند، لوگو، فونت، رنگ سازمانی و … می باشند.  هویت بصری اساساً داستان یک برند و ارزشهایی است که آن برند مایل به انتقال آن به عموم مردم و مشتریان است. این امر برای تأیید برند از طریق رسانه های چاپی و آنلاین ضروری است و یکی از ارکان اساسی استراتژی ارتباطی یک سازمان می باشد.

به قطع میتوان گفت اصلی ترین عنصر هویت بصری، لوگو است. لوگو همان چیزی است که اجازه می دهد تا یک سازمان نه تنها شناخته شود، بلکه بخاطر سپرده شود.

هویت بصری در برندینگ

هویت بصری چه مزایایی برای برند دارد؟

امروزه دیگر شرکتی شهرت خود را تنها بر اساس محصولات یا خدمات نمی سازد. تصویری که ارائه می‌دهد نیز معیاری برای موفقیت آن است. قبل از شروع به ایجاد یک هویت بصری ، باید اهداف استراتژیک کسب و کار خود را به طور صریح و دقیق مشخص کنید: چرا اینقدر مهم است؟ از کدام رسانه استفاده کنم؟ چرا داشتن هویت بصری بسیار برای برند من اهمیت دارد؟

هویت بصری باید سه کارکرد اساسی را برای برند شما انجام دهد:

  • با ساده و واضح بودن قابل تشخیص باشد.
  • به کسب و کار شما شخصیت ببخشد.
  • شما را از رقبا متمایز میکند.

اگر شما هویت بصری برند خود را به درستی توسعه دهید، مزایای بسیار زیادی میتواند برای شما داشته باشد. از جمله:

  • اگاهی دادن:اطلاع و اگاهی افراد از کسب و کار شما بیشتر می شود
  • تثبیت موقعیت: نمادها، ارزش ها و فرهنگی که در هویت بصری برند شماست، به ثبیت موقعیت تجاری شما کمک بسیار بزرگی می کند.
  • تعهد داشتن: از نظر مشتری ، هویت قوی باعث ایجاد حس تعلق و قابلیت اطمینان می شود.
  • پرقدرت ماندن: کنترل هویت برند شما به شما این امکان را می دهد که سریع و موثر به تغییرات پاسخ دهید ، بنابراین از جاودانگی سازمان خود اطمینان حاصل کنید.
  • کم شدن هزینه ها: یک هویت بصری اولیه که خوب طراحی، پول زیادی را برای شما ذخیره می کند! نیازی به بازسازی مداوم گرافیک ها نیست و هویت شما کاملاً تثبیت می شود و محکم است.

 

برای سفارش طراحی برندیگ و هویت بصری کلیک کنید

هویت بصری با هویت برند چه تفاوتی دارد؟

هویت برند بیان جامعی از تمامی چیزهایی است که باعث می­‌شود نام تجاری شکل بگیرد و توسط مدیران بازاریابی کنترل می شود اما هویت بصری یه عنوان یک زیرشاخه از هویت برند شناخته می شود که توسط طراحان شکل می گیرد.

عناصر هویت بصری شامل چه چیزهایی است؟

از آنجایی که هویت بصری نوعی بیان تصویری برای نشان تجاری و برند شماست، عناصر آن هم چیزهایی هستند که قصد بیان چیزی را دارند و پیامی را به مخاطب انتقال میدهند. در ادامه این مقاله عناصر را به طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

  1. لوگو: همان آرم یا ساختارگرافیکی منحصربه فردی که برای معرفی برند و تمایز از رقبایش شناخته می شود.ساختار گرافیکی ممکن است شامل فرم ها، اشکال و سطوح پیچیده یا ساده باشد.
  2. تایپوگرافی: تایپوگرافی به شکل یا نوع قلمی گفته می­‌شود که ساختار نوشتاری برند را به طور منحصر به فرد مینوسید. انواع مختلفی از قلم‌­ها وجود دارد و هر کدام می­‌توانند تأثیر متفاوتی بر روی بیننده داشته باشند. از جمله درجات مختلف خوانایی، منعطف یا ایستایی و… اولین ویژگی یک لوگوتایپ خوب و حرفه ای خوانش سریع آن است. لوگوتایپ اگر بتواند مفهومی ثانویه ای را در خود جای دهد که با جوهره برند در ارتباط باشد از قدرت وصف ناپذیری برخوردار خواهد شد.
  3. پالت رنگی: رنگه یکی دیگر از عناصر کلیدی در هویت بصری هر برند است. رنگ ها با توجه به معنایی که دارند شخصیت برند را معرفی میکنند و احساسات مخاطبان را برمی انگیزند. برای انتخاب پالت رنگی سازمان خود باید بسیار دقت و حوصله به خرج دهید و متناسب با اهداف تجاری خود انتخاب کنید زیرا رنگ های انتخابی شمادر تمام رسانه هایی که برای تبلیغات برندتان استفاده میکنید، دیده می شوند. معمولا طراحان توصیه می کنند که از سه رنگ بیشتر انتخاب نکنید.
    یک رنگ اصلی (رنگ اصلی برای برند)، یک رنگ ثانویه (برای استفاده در پس زمینه) و یک رنگ برای ایجاد تضاد و تاثیر گذاری بیش‌­تر.
  4. هر آن چیزی که باعث شناخت برند شما شود.
    اوراق اداری مانند کارت ویزیت، سربرگ، کاتالوگ و بروشور، فاکتور، مهر، پاکت نامه، بسته بندی محصول، رابط کاربری سایت و صفحات اجتماعی و ….

هنگام طراحی هویت بصری به چه نکاتی باید دقت کرد؟

حال که از اهمیت هویت بصری برای برند باخبر و با اجزای آن آشنا شدید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که طراحی آن را از کجا باید شروع کرد و چه مواردی را در نظر گرفت ؟

سادگی را در طراحی‌ها فراموش نکنید.

اگر به هویت بصری برندهای معروف دقت کرده باشید، در هیچکدام از آن‌ها خبری از طراحی‌های پیچیده و شلوغ نیست. حتی اگر شما پیام های زیادی برای ارائه به مخاطب هدف خود داشته باشید، نیازی نیست از همه آن‌ها با رنگ ها و فونت های عجیب و غریب در هویت بصری برند خود استفاده کنید.

صاحب سبک خود باشید.

هنگام انتخاب عناصر هویت بصری برندتان، مطمئن شوید که به زودی رنگ سازمانی، لوگو، فونت و دیگر اشکال را نمیخواهید تغییر دهید. همه ی ما سال ها برندهایی مانند اپل، گوگل یا آدیداس را میشناسیم و در طول این سال ها یکپارچگی را در طراحی های آن ها و هویت بصری برندشان مشاهده میکنیم. گاها بعضی از برندها برای بهبود بخشیدن، اجزای کوچکی را در طراحی تغییر میدهند. مانند لوگو اینستاگرام که بعد از چند دوره به روز رسانی، از دوربین نوستالژی به یک طرح مدرن‌تر تبدیل شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *