سایر مقالات آنیک

چگونه یک استراتژی محتوای فوق العاده داشته باشیم؟

صفحه اصلی | بلاگ | چگونه یک استراتژی محتوای فوق العاده داشته باشیم؟
استراتژی محتوا

اگر صاحب کسب و کار، دیجیتال مارکتر و تولید کننده محتوا هستید یا به هر نوعی با تولید محتوا سر و کار دارید، احتمالا بارها عبارت «استراتژی محتوا» و اهمیت بسیار زیاد آن در کسب و کار دیجیتال را شنیدید.

اگر میخواهید بدانید استراتژی محتوا دقیقا چیست و ما چگونه می توانیم یک استراتژی محتوا برای کسب و کار خودمان داشته باشیم؟ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

محتوا چیست؟

به هر چیزی که برای انسان قابل درک است و در بستر کانال‌های دیجیتال یا غیردیجیتال قابل انتشار هستند محتوا می‌گویند.

و تولید محتوا یعنی نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هرچیزی که انسان‌ها می‌توانند درکش کنند و در بستر های مختلف منتشر می‌کنیم تا به اهدافی مثل کسب درآمد، رسانه‌سازی و… برسیم.

مساله‌ی قابل اهمیت این است که:

اولاً افراد یا کسب ‌وکارها از تولید محتوا برای اهدافی مثل کسب درآمد، بازاریابی، برندینگ و فروش استفاده می‌کنند.

دوماً، هر محتوایی نمی‌تواند در راه رسیدن به این اهداف کمک کند. به زبان ساده هر محتوایی محتوای مد نظر ما نیست.

ساده تر بخواهیم بگوییم تفاوت کسی که پیج آشپزی اش 100تا فالوور از دوستان و آشنایان داره، با پیج نواب ابراهیمی، در هدف و چگونگی تولید محتواست. و این پروسه‌ی چگونگی تولید محتوا همون استراتژی محتواست که ما داریم درمورد آن حرف میزنیم.

اصلاً چرا محتوا تا این حد اهمیت دارد؟

امروزه و در عصر اینترنت، که به عصر محتوا معروف است، مخاطبان دیگر به تبلیغات سنتی و قدیمی علاقه ای ندارند و بدون اینکه درمورد چیزی اطلاعات کافی داشته باشند و یا نیاز داشتن آن را در خود احساس کنن، به سمت خرید آن نمیروند. همچنین اگر به طور مستقیم به مخاطب امروز بگویید که محصول یا خدمات من خوب است، به همین سادگی برای خریدن آن قانع نمیشود. اینجاست که محتوا وارد میدان میشود و اهمیت آن مشخص میشود.

وقتی شما فردی را با محتوای با کیفیتتان هیجان زده کردید، شما را به عنوان متخصص خواهند شناخت و با خیال راحت به شما و محصول یا خدماتتان اعتماد میکنند و اعتماد مشتریان همان چیزی است که شما لازم دارید.

استراتژی محتوا دقیقا چیست؟

استراتژی محتوا در واقع راهنماها و اصول داخلی برای تولید انواع محتوا در یک کسب و کار است. این استراتژی برای جلب رضایت و تامین نیازهای کسب و کار از طریق خلق و توزیع محتوا تدوین می‌شود. هدف اصلی این استراتژی پاسخ به این سوال است که چه محتوایی باید تولید کنیم و چرا؟

در استراتژی محتوا ممکن است حتی دنبال اهداف تبلیغاتی نباشیم و بیشتر به برنامه‌های تولید، مدیریت، به‌روزرسانی و توزیع محتوا بپردازیم.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا شامل چه مواردی است؟

مدل کسب و کار: ممکن است کسب و کار شما از یک یا چند مدل درآمدی پیروی کند. برای تولید محتوا باید برنامه‌های مشخص شده را همراه با تیم محتوا به درستی پیش ببرید تا به اهداف تعریف شده برسید.

هدف‌گذاری: بدون شک دلیل اصلی تدوین استراتژی دستیابی به اهداف مورد نظر است؛ چه اهداف تجاری و چه اهداف غیرتجاری. به هر حال باید براساس استراتژی درست و در راستای آن‌ها پیش بروید.

تعیین مخاطبان هدف: در این قسمت باید مشخص کنید مخاطبان هدف شما دقیقا چه افرادی هستند. بر این اساس می‌توانید مسیر سفر مشتری را نیز تعیین کرده و مشخص کنید در هر ایستگاه کدام محتوا مناسب خواهد بود.

روش‌های تولید محتوا: باید بررسی کنید مخاطبان به چه نوع محتوایی نیاز دارند، چه مواردی مناسب اهداف شماست،  شکل محتوایی بازار چگونه است و چه نوع محتوایی برای کدام پلتفرم تولید شود. این کار یکی از مهم ترین کارهایی است که در تدوین استراتژی باید لحاظ شود.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

بعد از یادگیری موارد تئوری، مهمترین قسمت به پیاده‌سازی عملی و تدوین یک استراتژی واقعی برمی‌گردد. طراحی و تدوین استراتژی محتوا مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی موقعیت فعلی کسب و کار

این بررسی مربوط به وضعیت فعلی کسب و کار، جایگاه آن در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف و تحقیقات بازار و… می‌شود.

تعیین اهداف

بدون شک اولین مرحله بعد از بررسی وضعیت کسب و کار، برای پیاده‌سازی هر برنامه‌ای مشخص کردن اهداف است؛ چراکه باید بدانیم می‌خواهیم به چه چیزی برسیم. در استراتژی محتوا نیز باید مشخص کنیم قرار است به چه اهدافی برسیم و برای رسیدن به آن‌ها باید چه کار کنیم. برخی از اهداف ما می‌توانند مربوط به فروش و برخی دیگر ممکن است به مواردی چون برندسازی، افزایش مخاطب، بالابردن نرخ تعامل و… ارتباط داشته باشد.

تحقیق کلمات کلیدی

در هر کسب و کاری، یک سری کلیدواژه وجود دارد که باید روی آن‌ها کار کنید و بیشتر دیده شوید. این تحقیق به شما کمک می‌کند تا مخاطبان و نیازهای‌ آن‌ها را بیشتر و بهتر بشناسید، از ابتدای سفر مشتری همراه او باشید و نسبت به رقبا بهتر دیده شوید.

تحلیل رقبا

بی شک یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تدوین استراتژی محتوا، بررسی و تحلیل رقباست که به شما کمک می‌کند تا ببینید در چه وضعیتی قرار دارند، مخاطبان آنها چه افرادی هستند، در چه مواردی قوی هستند و در کدام بخش‌های بازار کار شما وارد نشده‌اند.

طراحی پرسونای مخاطب

بعد از شناسایی مخاطبان هدف، زمان آن رسیده که پرسونای مشتری یا مخاطب خود را طراحی کنید. پرسونا در واقع تعیین ویژگی‌های شخصیتی، احساسی، رفتاری و نیازهای مخاطبان است که باعث می‌شود براساس آن‌ها از شما خرید کنند. این کار باعث می‌شود تا بتوانید محتوای خود را هدفمندتر تولید کرده، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و منابع‌تان را درست به کار بگیرید.

مشخص کردن قیف و هرم محتوا

مشتری از ابتدای آشنایی با شما و دریافت محتوا تا اقدام به خرید نهایی و ادامه همراهی مسیر را طی می‌کند که در استراتژی محتوا خود باید این مسیر محتوایی را مشخص کنید.

یکی از بهترین مدل‌ها می‌تواند استفاده از مدل AIDAs باشد که شامل مراحل زیر می‌شود:

  • آگاهی از برند Awareness
  • ابراز علاقه Interest
  • تصمیم‌گیری Decision
  • اقدام نهایی Action
  • ابراز رضایت Satisfactory

آماده‌سازی تقویم محتوا

تقویم محتوا، یکی از مهم‌ترین ابزارهای شما در استراتژی محتواست. در واقع بدون داشتن یک تقویم مدون و دقیق هیچ‌کار منظمی نمی‌توانید انجام دهید، تکلیف تیم محتوا مشخص نیست و رفته‌رفته مخاطبان‌تان را نیز از دست می‌دهید. به کمک این تقویم مشخص می‌کنید که در مسیر سفر مشتری باید چه کارهایی در چه زمانی انجام دهید و در آخر نیز عملکرد خودتان را بسنجید.

یک تقویم محتوا باید سه هدف داشته باشد:
1) دانستن اینکه اهداف اصلی شما از اینکار چیست.
2) راه های مختلفی که می توانید به آن را برسید را درک کنید.
3) بفهمید چه چیزی آن را به سوی موفقیت می برد.

استراتژی محتوا

نتیجه گیری

در دنیای تجارت امروز که سریع میگذرد، ارزش استراتژی محتوای شما و اینکه چگونه می توانید از ان به عنوان راهی برای فروش استفاده کنید بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. برنامه استراتژی محتوای شما چه شکلی باید باشد؟
بسیارخب، پیشنهاد ما به شما این است که از یک برنامه کوچک شروع کنید که احساس راحتی به شما بدهد. می توانید به کمی ایده و الهاماتی که در این مقاله گفته شد شروع کنید.

برای استفاده‌ی بهتر ما شما را تشویق می‌کنیم که آن برنامه را با همکاران خود به اشتراک بذارید. هنگامی که آن‌ها برنامه شما را ببینند می توانید آن را تطبیق دهید و در استراتژی کسب و کار خود استفاده کنید.

/content-strategy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *