سایر مقالات آنیک

لوگو چیست و چه کاری برای برند انجام می‌دهد ؟

صفحه اصلی | بلاگ | لوگو چیست و چه کاری برای برند انجام می‌دهد ؟
لوگو

با شنیدن واژه‌ی “لوگو” این سوال به ذهن ما می‌رسد که لوگو چیست؟ چگونه یک طراحی لوگو صورت می‌گیرد؟ روند انجام آن چیست؟ طبق چه اصولی طراحی می‌شود و چه هدفی دارد؟

اگر به معنای لغوی طراحی لوگو مراجعه کنیم، می‌توان گفت لوگو یک نماد، نشانه یا طرح کوچکی است که برای معرفی و شناسایی یک سازمان، یک محصول، یک برند یا یک شخص طراحی شده است.

اما این نماد و نشانه‌ی کوچک می‌تواند خیلی بیشتر از این‌ها باشد! یک لوگوی خوب سنگ بنای برند شماست. لوگو به مشتریان کمک می‌کند تا بفهمند شما چه کاری انجام می‌دهید، چه کسی هستید و برای چه چیزی ارزش قائل هستید. به همین دلیل همیشه می‌گوییم که این نشانه‌ی کوچک مسئولیت بسیار بزرگی به همراه خود دارد.

 

لوگو

 

لوگو دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

به غیر از ظاهر زیبا که ما از تمام لوگوها انتظار داریم، عملکردهای متنوعی هم نیاز هست که یک لوگو برای آن برند انجام دهد.

در ادامه به بررسی مهمترین عملکردها می‌پردازیم.

  1. لوگو شما را از رقبا متمایز می‌کند.

    شاید اساسی‌ترین عملکرد یک لوگو این باشد که به کسب و کار شما یک علامت منحصر به فرد بدهد که شما را از سایر مشاغل متمایز کند.

    این امر به ویژه در صورتی مهم است که کسب و کار شما دارای رقابت باشد. قبل از اینکه برای کسب‌ و کار خود یک لوگو طراحی کنید، باید در مورد ظاهر لوگوی رقبای خود تحقیق کنید تا بتوانید موقعیت و جایگاه خود را در این رقابت به دست آورید.

    البته به خاطر بسپارید که شما نمی‌خواهید آنقدر غیرعادی باشید که مشتریان بالقوه برند شما را درک نکنند.

  2. لوگو اطلاعات کلیدی در مورد کسب‌وکار شما را مشخص می‌کند.

    یک لوگوی خوب، اطلاعات مهمی را در مورد شرکت شما در اختیار مشتری قرار می‌دهد: می‌تواند صنعت شما، خدماتی که ارائه می‌دهید، جامعه‌ی هدف و ارزش‌های برند شما را به اشتراک بگذارد.

    به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از تصاویر مدار یا اجزای کامپیوتری در لوگوی خود استفاده کند تا نشان دهد که در صنعت نرم افزار فعالیت می‌کند. یا ممکن است از رنگ خاصی برای برقراری ارتباط استفاده کند که متعهد به آن هدف هست. حتی ممکن است از یک استایل فونت خاص و شیک برای برجسته کردن ویژگی لوکس بودنش استفاده کند.

  3. لوگو باعث شناخت برند می‌شود.

    لوگوها همچنین تأثیر بصری از خود به جای می‌گذارند که به مشتریان شما یادآوری می‌کند که شما وجود دارید!

    به عبارت دیگر، لوگوها می‌توانند ارتباط بصری قوی با یک کسب‌ و کار ایجاد کنند. این ارتباط به مشتریان کمک می‌کند تا برند شما را در ذهن نگه دارند. به برندهایی مانند نایک یا مک‌دونالد فکر کنید که لوگوی آن‌ها به قدری در همه جا حضور دارند که می‌توان آن‌ها را فوراً حتی بدون نام ضمیمه تشخیص داد. جای تعجب نیست که لوگوها بخش مرکزی هویت برند هستند.

 

طراحی لوگو چگونه باید باشد؟

طراحی لوگوی شما باید پنج اصل کلیدی داشته باشد که ما در این مقاله به بررسی هر کدام به طور جداگانه میپردازیم.

  • به یاد ماندنی

    طراحی لوگوی شما باید به یاد ماندنی باشد. اگر مردم نمی‌توانند آن را به خاطر بسپارند، چه فایده‌ای دارد؟ اما اینکه چه کار کنیم تا لوگو به یاد ماندنی باشد به بقیه‌ی مواردی که در ادامه خواهیم گفت، بستگی دارد.

  • سادگی

    هرچه ساده‌تر بهتر !
    تمامی عناصر اضافه‌ی لوگوی خود را کاهش دهید تا زمانی که فقط پایه و اساس طرح باقی بماند، سپس از خود بپرسید: “آیا هنوز هم نشان دهنده کسب‌وکار ما است؟” اگر چنین بود، پس شما برنده شدید که یک لوگوی ساده طراحی کنید.

  • همه‌کاره

    لوگوی شما در طیف وسیعی از پلتفرم‌ها استفاده خواهد شد. از وبسایت شما گرفته تا رسانه‌های اجتماعی، انتشارات مطبوعاتی و طراحی‌های بزرگ بیلبوردها. بنابراین باید همه کاره باشد. طراحی لوگوی شما باید در ابعاد 2mlx2ml (2 میلی متر در میلی متر) و همچنین 100mx100m (100 متر در 100 متر) کار کند.

  • مناسب

    شما نیاز دارید که لوگوی شما مناسب باشد. مناسب بودن یعنی چه؟
    یعنی اینکه رنگ، فونت و المان‌هایی که در طراحی لوگوی شما در نظر گرفته شده ارتباط کاملاً مستقیم با هدف برند شما داشته باشد. به عنوان مثال اگر فعالیت شما مربوط به محیط زیست باشد، رنگ سبز بهترین گزینه برای لوگوی شماست. یا اگر محصولتان به کودکان ربط دارد، نمی‌توانید از رنگ‌های سرد و خنثی استفاده کنید چرا که لوگوی شما دیگر انتقال پیام برند شما را انجام نمی‌دهد.

  • بدون زمان

    منظور ما از بدون زمان بودن این است که هیچ تاریخ انقضایی نداشته باشد. بدون زمان یا timeless بودن لوگو یک امر کاملاً حیاتی برای طراحی آن به شمار می‌رود.
    مانند لوگوی کوکاکولا که سال‌هاست تغییری نکرده و در عین حال قدیمی هم نمی‌شود.
    بنابراین بهتر است که در طراحی لوگو از ترندها خیلی پیروی نکنید تا مجبور نباشید هر ساله لوگوی خود را مجدد بازطراحی کنید.

 

لوگو

 

جمع بندی :

به طور کلی می‌توان گفت که لوگو یک نشانه، نماد یا طرح خاص و متفاوتی است که برای معرفی یک برند، کسب‌ و کار یا شخص استفاده می‌شود. لوگو را می‌توان به عنوان هویت یک برند یا سنگ بنای آن در نظر گرفت که باعث می‌شود برند شناخته شده و در ذهن مخاطبانش ماندگار شود. برای اینکه با مفاهیم طراحی لوگو و انواع سبک‌های آن بیشتر آشنا شوید، مقالات آنیک را دنبال کنید.

فرم سفارش طراحی لوگو

پس از تکمیل اطلاعات خود در فرم زیر کارشناسان ما جهت تکمیل درخواست شما و دادن مشاوره با شما تماس خواهند گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *