سایر مقالات آنیک

چگونه رنگ های درستی برای برندتان انتخاب کنید؟

صفحه اصلی | بلاگ | چگونه رنگ های درستی برای برندتان انتخاب کنید؟
رنگ برند

رنگ برند در تصمیمات مشتری شما و دیدگاهش نسبت به برندتان بسیار تاثیرگذار است. شاید شما که در حال خواندن این مقاله هستید، تصمیم گرفته اید که از یک شرکت جدا شده و کسب و کار خود را راه اندازی کنید یا در حال راه اندازی یک استارتاپ جدید به سبک خودتان هستید. پس شناخت معانی و تاثیر رنگ‌ها بر رفتار مخاطب و مشتری، قطعا به موفقیت برند شما کمک می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بالای 85% از مصرف کنندگان باور دارند که رنگ، بزرگترین و قوی‌ترین محرک آن‌ها برای خرید یک محصول خاص است. این درحالی است که 92% افراد ظاهر بصری را به عنوان متقاعد کننده‌ترین عامل بازاریابی می‌شناسند.

در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیرید که چگونه رنگ‌های مناسب برند خود را انتخاب کنید.

چرا رنگ‌های برند اهمیت دارد؟

رنگ برند تنها چیزی است که در برداشت اولیه از هویت بصری برند دیده خواهد شد. این اهمیت به ویژه در لوگو شما صادق است؛ زیرا رنگ لوگو و نام تجاری شما اولین چیزی است که مشتریان می‌بینند.

رنگ‌ها احساسات را برمی‌انگیزند و اطلاعات خاصی را منتقل می‌کنند. این امر باعث می‌شود تصور اولیه ای از شما در ذهن مشتریان ایجاد شود، بدون اینکه حتی بدانند محصول شما چیست. به بیان ساده، رنگ‌های تجاری در کمک به مشتریان برای تصمیم‌گیری درمورد تمایل یا عدم مشارکت آن‌ها بسیار قدرتمند است.

چگونه مشتریان به رنگ پاسخ می‌دهند؟

به عنوان مثال همه ما میدانیم رنگ قرمز معنی خطر و هیجان و رنگ سبز معنی طبیعت و آرامش می‌دهد اما به غیر از این، هر دو رنگ معانی مختلف و اضافه‌تری هم دارد.

روانشناسی رنگ‌ها، مطالعه‌ی چگونگی تأثیر رنگ‌ها بر ادراک و رفتار است. این به ما امکان می‌دهد رنگ را بفهمیم و به ویژه درمورد بازاریابی و برندینگ از آن به نفع خود استفاده کنیم.

بر اساس مطالعه و تحقیقات روانشناسی، بین 62 تا 90% ارزیابی محصولات، فقط بر اساس رنگ آن‌ها صورت می‌گیرد. پس بسیار مهم است که پالت رنگ برند خود را چه چیزی انتخاب می‌کنید.

کدام برندها رنگ خوبی انتخاب کردند؟

رنگ برند

برندهایی که رنگ فوق العاده ای برای خود انتخاب کردند، قطعا به طور تصادفی به آن برنخوردند. به برندهایی که هر روز با آن در تماسید یا به چشمتان میخورد، فکر کنید و نقش رنگ در هویت بصری برند آن‌ها را در نظر بگیرید. کوکاکولا قرمز است، شکلات کادبری بنفش، اپل سفید، گوگل پلی و… چند رنگ را انتخاب کرده اند. وقتی نام هر یک از این برندها را میشنوید، ناخودآگاه رنگ آن‌ها را هم به خاطر می‌آورید. اما پشت پرده‌ی این انتخاب رنگ خاصی وجود داشته است.

به عنوان مثال رنگ قرمز کوکاکولا به این دلیل انتخاب شده بود که در اواسط دهه 1990، ماموران مالیاتی در هنگام حمل و نقل بتوانند بشکه‌های قرمز نوشابه را از الکل تشخیص دهند. چون در آن زمان الکل شامل مالیات میشد ولی این قانون برای نوشیدنی های غیرالکلی وجود نداشت. به جز این دلیل رنگ قرمز انتخاب بسیار خوبی بود، زیرا که همه ما میدانیم قرمز یک محرک خرید است.

استیو جابز سفید را برای اپل به دو دلیل انتخاب کرد: 1- شور و شوق طراحی. جابز که علاقه زیادی به طراحی داشت ، میدانست که رنگ سفید رنگ خلوص است و بنابراین با دیدگاه او در مورد محصولات با طراحی زیبا همخوانی داشت. 2- رقابت. در آن زمان رنگ غالب لوگو مورد استفاده سازندگان کامپیوتر خاکستری بود و جابز چیزی متفاوت از آن‌ها میخواست.

داستان جالب دیگر درباره‌ی رنگ گوگل است. گوگل قرمز، آبی و زرد را انتخاب کرد چون آن‌ها رنگ‌های اصلی هستند اما بعد از مدتی سبز را به آن‌ها اضافه کرد تا به همه نشان دهد آن‌ها همیشه قوانین را دنبال نمیکنند. این پالت رنگی به ظاهر کودکانه، باعث شده تکنولوژی مورداعتمادتر و کمتر رعب‌آور به نظر برسد و کاملا متناسب با هویت برندی هست که ادعا دارد همیشه چیزهایی می‌سازد که به سادگی قابل استفاده است.

همانطور که مثال‌ها نشان می‌دهند ، هیچ یک از آن رنگ‌ها به طور تصادفی انتخاب نشده‌اند. این شرکت‌ها برندهای شغلی فوق‌العاده ای ساختند که می توان آن‌ها را تنها از طریق رنگ تشخیص داد. بنابراین اجازه دهید توضیح دهیم که چگونه می توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید تا نام تجاری شما هم به یاد ماندنی و هم قابل تشخیص باشد؟

  • گام اول: معنی هر رنگ را بدانید.

تحقیقات زیادی در زمینه روانشناسی رنگ انجام شده است و آنقدر گسترده است که اگر بخواهید معانی پشت هر رنگ را بدانید، به راحتی میتوانید در آن ها گم شوید.

به هر حال ما اینجا اصلی‌ترین معانی آن‌ها را برای شما آورده ایم:

قرمز: رنگ قرمز با خطر، هیجان و انرژی همراه است. همچنین به عنوان رنگ عشق و علاقه هم شناخته شده است.

صورتی: رنگ صورتی زنانه،احساسی و عاشقانه است. تناژهای مختلف آن مانند صورتی جیغ یا سرخابی می تواند رنگ جوان و جسورانه باشد.

نارنجی: رنگ نارنجی تازه و سرشار از نشاط است. همچنین با مقرون به صرفه بودن همراه است و خلاق و ماجراجویانه به نظر می رسد.

زرد: رنگ زرد خوش بین است. این رنگ با بازیگوش و شاد بودن همراه است.

سبز: رنگ سبز طبیعی است و اغلب برای نشان دادن پایداری استفاده می شود. اما می‌تواند با اعتبار و ثروت همخوانی داشته باشد.

آبی: آبی قابل اعتماد است. آرام بخش است ولی اغلب با افسردگی همراه است. البته لازم به ذکر است آبی، رنگ موردعلاقه مشترک بین خانم‌ها و آقایان است.

بنفش: بنفش رنگ سلطنت و عظمت است. می تواند معنوی و مرموز باشد. رنگ بنفش ثبات رنگ آبی به علاوه انرژی رنگ قرمز را در خودش دارد.

قهوه ای: قهوه ای واقعی و صادق است، اغلب برای محصولات سالم ارگانیک استفاده شده و تنومندی و قدرت را یادآور میشود.

سفید:  سفید خالص است. سادگی و بی گناهی را منتقل می کند و اغلب با یک احساس مینیمالیستی همراه است.

مشکی: رنگ مشکی هم پیچیده است و هم زیبا. می تواند به عنوان رنگ رسمی و مجلل باشد، اما معانی غم انگیز هم همراه خود دارد.

رنگ برند
  • گام دوم: ذات و هویت برند خود را تعیین کنید.

ابتدا مشخص کنید که برند شما در مورد چیست؟ زیرا داشتن یک ایده‌ی واضح، اینکه اهداف برند شما چیست و چگونه می خواهید مخاطبان هدف شما احساس کنند، به انتخاب بهترین رنگ ها برای برند شما کمک می کند.

به روش های زیر در مورد برند خود فکر کنید:

  1. اهداف برند: میخواهید مصرف کنندگان احساس شادی، ثروتمندشدن یا بیشتر مطلع شدن داشته باشند؟
  2. مخاطب هدف: میخواهید آن‌ها احساس مثبت، راحتی یا هوشمندی داشته باشند؟
  3. ویژگی های شخصیتی برند: برند شما سرگرم کننده، جدی یا الهام بخش است؟

شیوه ای که می خواهید توسط مشتریان درک شود می تواند به محدودتر شدن انتخاب رنگ شما کمک کند. مثلا محصول شما ممکن است ارگانیک باشد، رنگی که معمولاً با قهوه ای مرتبط است و نام تجاری شما ممکن است در مورد تجلیل از خوبی باشد؛ در این صورت شما می توانید رنگ زرد خوش بین را انتخاب کنید. حتی بهتر از آن، شما می توانید رنگ قهوه ای و زرد را به عنوان بخشی از پالت رنگی خود انتخاب کنید.

  • گام سوم: به رنگ برند رقیب خود نگاه کنید.

رنگ های تجاری باید برجسته باشند یا حداقل فوراً قابل تشخیص باشند. از آنجا که محصول شما اغلب در بین رقبا چه آنلاین و چه به طور فیزیکی-ظاهر می شود، شما نمی‌خواهید یکسان به نظر برسید. به عنوان مثال ما اغلب کرم های ضد آفتاب را در میان رنگ‌های زرد و نارنجی، یا محصولات فناوری را در رنگ آبی می بینیم. وقتی همه محصولات یکسان به نظر برسند ، نادیده گرفتن آن‌ها خیلی آسان است.

در عوض ، به کارهای دیگری که برند یا محصول شما جدای از موارد بدیهی انجام می‌دهد، فکر کنید. کرم ضد آفتاب ممکن است در برابر نور خورشید محافظت کند، اما اگر به طور پایدار ساخته شود رنگ سبز می تواند یک گزینه باشد. برای متمایز بودن، یک جلسه تشکیل دهید و رقبایتان را بررسی کنید تا تعیین کنید چگونه می توانید خود را از گروه جدا کنید.

  • گام چهارم: پالت رنگی برندتان را بسازید.
    ممکن است انتخاب شما رنگ آبی باشد. همانطور که میدانید سایه های زیادی از آبی وجود دارد. میتوانید این رنگ ها را در یک پالت قرار دهید. یا از دو رنگ در پالت خود استفاده کنید.
    اکثر برندها بیش از یک رنگ دارند. در حالی که لوگو ممکن است آبی باشد، وب سایت ممکن است شامل رنگ زرد یا سبز نیز باشد. به این پالت رنگی برند می‌گویند و مهم است که این رنگ ها با هم هماهنگ عمل کنند و هارمونی داشته باشند.

رنگ برند
رنگ برند

رنگ برند شما چه جایی باید ظاهر شود؟

هنگامی که تحقیق و مطالعه لازم را انجام دادید، رنگ خود را پیدا کردید و پالت رنگ‌ها را ایجاد کردید، وقت آن است که آن‌ها را عملی کنید. مطمئن شوید که رنگ‌های انتخابی شما اثر مطلوب را داشته باشند.

موارد زیر جاهایی هستند که رنگ برند شما باید ظاهر شود:

  • لوگو
  • وبسایت
  • سوشال مدیا
  • تبلیغات
  • در فروشگاه
  • ست اداری
  • یونیفرم کارمندان
  • رویدادها

میتوانید قبل از نهایی کردن انتخاب رنگ، آن رنگ را در یک یا دو فرمت مانند رسانه‌های اجتماعی یا کارت ویزیت آزمایش کنید.

جمع بندی:

روانشناسی رنگ‌ها را مطالعه کنید تا بدانید معنی هر رنگ چیست.

هویت و ذات برند خود را تعیین کنید تا بتوانید بهترین رنگ را انتخاب کنید.

رقبای خود را در نظر بگیرید تا ظاهری یکسان نداشته باشید.

رنگ های انتخابی را قبل از نهایی کردن تست کنید.

برای انتخاب اصولی رنگ برندتان و طراحی هویت بصری می توانید روی تیم آنیک حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *